Udstilling af andres data

Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur tilbyder andre offentlige myndigheder udstilling af geografiske data, i forskellige formater direkte til din pc.

Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur (SDFI) har ansvar og myndighed for indsamle, klargøre og distribuere geografiske data for Danmark. Styrelsen tilbyder denne service til andre myndigheder, der er forpligtet til at udstille egne data, men som ikke har specialiseret IT- og geofaglig medarbejdere.

RolleFacilitator / User researcher
Procesudforsk → kortlægning → kommuniker
OpgavetypeBrugerrejser

Problem

SDFI udstiller allerede data for andre myndigheder, men ikke i det omfang som styrelsen ønsker. Det antages, at det både skyldes et manglende kendskab blandt potentielle kunder men også styrelsens evne til at agere agilt og levere løsninger når behovet opstår (Time to market).

Eksisterende kunder er som udgangspunkt meget tilfredse med den service de modtager, men kendskabet til muligheden for udstilling blandt potentielle kunder er dog begrænset. Samtidig er der særligt internt en oplevelse af, at tidsperioden fra den initierende ide til det færdigt produkt er for lang.

Styrelsen ønskede derfor at undersøge, hvordan optimering af interne processer kan gøre organisation mere omstillingsparat og i stand til at levere løsninger på kort tid, der imødekommer brugernes behov.

Der udstilles allerede data for flere forskellige myndigheder, men potentialet er meget større ift. at hjælpe myndigheder med indsamling, klargøring og distribution af data på en ensartet og standardiseret måde til glæde for brugerne af offentlige data.
Business Canvas Model blev benyttet til at opnå en fælles forståelse at hvad målet er, hvilken konkret værdi løsningen skal give for kunder, brugere og organisationen. På den måde kunne der forventningsafstemme med styregruppe og ledelse om rammer for opgaven, roller, ansvar og tid.

Proces og løsning

For at afdække muligheder hvor styrelsen med fordel kan tilbyde sine kompentencer til gavn for andre offentlige myndigheder, blev der arbejdet med Business Canvas Model. Business Canvas Model blev benyttet til at opnå en fælles forståelse at hvad målet er, hvilken konkret værdi løsningen skal give for kunder, brugere og organisationen. På den måde kunne der forventningsafstemme med styregruppe og ledelse om rammer for opgaven, roller, ansvar og tid.

For at konkretisere indsatsområder for den udvalgte Business Case blev der udarbejdet en detaljeret brugerrejser for SDFI's udstilling af andres data for de forskellige faser: preboarding, onboarding og fastholdelse.

Anvendte metoder: desk research - procesfacilitering - brugerrejser
Brugerrejsen giver et let forståeligt overblik, og fungerer som et fælles dialogredskab til at fokusere på, hvor indsatser vil giver størst værdi for brugernes oplevelse af den service SDFI tilbyder.

Resultat

Arbejdet resulterede i en brugerrejse der med et let forståeligt overblik, kunne fungere som et fælles dialogredskab på tværs af kontorer til at identificere særlige indsatsområder, der kan bidrage til at forbedre brugernes oplevelse af den service SDFI tilbyder.

Indsigter fra business canvas model og den beskrevne brugerrejsen har også dannet grundlaget for yderlige afdækning af brugernes konkrete behov og udfordringer, så styrelsen på baggrund af brugerfeedback kan tage mere kvalificeret beslutninger ift. retning for det videre arbejde med udstilling af andre myndigheders data.