Fremtidens vedligeholdelse af Danske Stednavne

Designsprint på 4 dage blev anvendt for at undersøge, hvordan yderligere crowd sourcing kan bidrage til værdien af Danske Stednavne.

Hver dag er der mere end 5 millioner opslag og visninger af Danske Stednavne, på trods af det er der få der ved, hvordan stednavne bliver vedligeholdt og opdateret.

Det skal der gøres noget ved, for et oversigtskort uden stednavne giver ikke meget overblik. Stednavne er også afgørende for, at vi alle kan finde frem til det rigtige sted, både når vi rejser med bus og tog men også når beredskabet skal finde vej.

RolleSprintleder / User Researcher
Procesudforsk → idégenerering → design → test
OpgavetypeKonceptafprøvning

Problem

Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur (SDFI) har igennem en længere årrække benyttet crowdsourcing til at indsamle indberetninger om nye og ændrede Danske Stednavne. Løsningen bliver dog ikke anvendt i det omfang som styrelsen ønsker.

Eksisterende brugere synes som udgangspunkt, at løsningen er nem at bruge, og de henviser gerne andre brugere til at anvende løsningen. Den typiske indberetter har dog ofte en teknik og miljøfaglig baggrund, som i deres arbejde allerede anvender tilsvarende løsninger. Det betyder, at Stednavne som fx idrætshaller, ældrecentre og skoler der høre under kultur, børne og socialområdet i mindre grad indberettes.

Styrelsen ønsker derfor at undersøge om og hvordan yderligere crowd sourcing kan bidrage til værdien af Danske Stednavne.

Der anvendes allerede crowdsourcing til indberetning af nye og ændrede Stednavne. Men indberetningsportalen lever et lidt skjult tilværelse, og der modtages ikke så mange indberetningen som man kunne ønske sig i Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur.
På trods af begrænsede medarbejderressourcer gav Design Sprint 2.0 mulighed for, at benytte den metodiske proces fra design thinking, så det på kort tid stadig var muligt, at få brugbar feedback fra brugerne til den videre proces.

Proces og løsning

Styrelsen ønskede at afdække muligheder for øget indberetning af stednavne, med udgangspunkt i brugernes behov . Derudover skulle projektet for Stednavne afprøve og tilpasse agile, iterative og innovative metoder, der efterfølgende kunne anvendes bredt i SDFI til behovsafdækning og produktudvikling.

Det blev beslutte at afprøve Design Sprint 2.0, som er en optimeret version af designsprint, så det kan gennemføres på kortere tid og med færre medarbejderressourcer. Da SDFI er en stor politisk styret organisation med mange faste opgaver, er det vanskeligt med kort varsel at allokere medarbejdere en hel uge til den fulde proces.

Designsprint er en metodisk proces, hvor vi i en struktureret tankeproces forstår og definerer problemet, konceptualiserer, aktualiserer og tester løsninger med udgangspunkt i brugernes reelle behov.

Beslutning om at anvende arbejdsformen, udforme og afholde design sprintet blev gennemført på én måned. Arbejdsformen blev tilpasset så fagmedarbejdere brugte tre halve dage, på at kortlægge problemstillingen og opstille storyboard. Derefter tog et dedikeret designteam sig af at udforme og teste prototypen med brugerne.

Anvendte metoder: procesfacilitering - desk research - brugerrejser - 4 dages design sprints
Hvorfor er stednavne vigtige? Ikke alle kender adressen på Chokoladekrydset, men mange kender stednavnet, og det kan redde liv når du ringer 112 fra et sted derude. Derfor er det vigtigt, at vi har de rigtige stednavne, så beredskabet kan finde vej til dig.

Resultat

Arbejdet resulterede i et simpelt koncept for, hvordan SDFI kan gøre det nemt for specifikke målgrupper inden for den offentlige forvaltning (kultur, social, børn), at bidrage til, at de Danske Stednavne er aktuelle, og i en kvalitet der passer til deres brugernes anvendelse ved at:

  • gøre det meget nemt at indberette - mere plug n' play mindre NemId.

  • bruge mere historiefortælling (skab empati og forståelse) - formidling hvordan brugerne kan bidrage til konkret værdiskabelse, ved at bidrage med deres Stednavne til fælleskabet.

  • fokuseret temaer - opsøgende arbejde der rammer de konkrete målgrupper for fx kulturinstitutioner direkte på det de kan bidrage med.


Idégenerering

Sortering

Idéskitser

Prioritering